GoWeb Webbyrå Gävle
Sälj mer med nyhetsbrev.

Sälj mer med nyhetsbrev.

Skapa merförsäljning med nyhetsbrev

Se till att dina kunder blir återkommande kunder genom att skicka ut relevanta och intresseväckande nyhetsbrev.

Nyhetsbrev är en riktigt effektiv marknadsföringskanal om det används på rätt sätt och skickas ut regelbundet. Men hur jobbar man effektivt med nyhetsbrev?

 

Jobba smartare och spara tid

Istället för att lägga timmar på att alltid bygga upp ett nyhetsbrev från grunden, använd en mall, skriv en hälsning och bifoga sedan ert redan befintliga innehåll direkt från hemsidan. Det går då snabbt och enkelt att pyssla ihop och skicka iväg ett professionellt nyhetsbrev.

Med våra webblösningar har du möjlighet att enkelt bifoga bl.a. produkter, nyheter, blogginlägg, kampanjer, annonser, lunchmenyer med mera från hemsidan direkt in i nyhetsbrevet. Varje bilaga är självklart länkade direkt till respektive landningssida, på så sätt får du mer relevant trafik till din webbplats.

 

Fånga upp prenumeranter

För att kunna skicka ut nyhetsbrev och öka merförsäljningen är det viktigt att fånga upp dina kunders e-postadresser. Detta kan ske på olika sätt beroende på bransch och tjänster. Förslagsvis kan du lägga till en funktion för "Anmäl dig till vårat nyhetsbrev" på hemsidan, fråga kunderna direkt om de vill ta del av nyhetsbrevet, och/eller samla upp e-postadresser när de handlar i din webbshop. Kom också ihåg att hålla er till GDPR när det kommer till personuppgifter och vem du skickar dina nyhetsbrev till.

 

Hur ska nyhetsbrevet se ut?

Nyhetsbrevet bör följa er verksamhets grafiska profil. Använd era färger, grafiska element, typsnitt och bildspråk. Detta ökar igenkännighetsfaktorn, stärker ert varumärke och gör prenumeranten trygg. Var dock inte rädd för att specialanpassa nyhetsbrevet för t.ex. enskilda kampanjer eller årstider. Saknar ni en grafisk manual? Vi hjälper gärna till att ta fram en professionell grafisk profil samt logotyp, kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.Nyhetsbrevet följer en grafisk profil.

 

Mallar för nyhetsbrev

Vill du skapa variation i dina nyhetsbrev? Ett monotont innehåll är oftast ointressant och tråkigt, prova istället att skapa flera designmallar för olika årstider eller kampanjer. Detta ökar intresset och väcker känslor hos prenumeranten.

 

Nyhetsbrev i kombination med E-handel

Nyhetsbrev i kombination med en webbshop kan vara ett riktigt stark marknadsföringsverktyg för att kunderna ska komma tillbaka och handla hos er igen. Kombinerar du dessutom med en medlemsklubb har du möjligheten att skicka ut specialanpassade nyhetsbrev till de mest trogna kunderna. Skicka nya produkter, rabattkoder och kampanjerbjudanden som länkar direkt till er webbshop.

 

Vad ska du skicka i nyhetsbrevet?

Innehållet i ett nyhetsbrev varieras mellan olika branscher och säsong. Med ett nyhetsbrev har du möjlighet att skicka ut all möjlig information till dina kunder, exempelvis på innehåll du kan dela med dig av för en ökad merförsäljning:

  • Produkter & Tjänster
  • Nyhetsartiklar & Blogginlägg
  • Kampanjer & Erbjudanden
  • Evenemang & Kalenderposter
  • Veckans lunchmeny (Restaurangägare)
  • Viktig information
  • Säsongshälsningar
  • Utbildningsmaterial
  • Gratis digitalt material (t.ex. en e-bok)

 

Vad gör ett nyhetsbrev bra?

Som i all content marketing behöver du kommunicera något som intresserar mottagaren. Anpassa kommunikationen efter målgruppen, kanske behövs det olika nyhetsbrev för olika kundgrupper?

Se också till att nyhetsbrevet har rätt ämnesrad, rubrik, text och länkar som både väcker intresse samt konverterar.

Det är viktigt att prenumeranten har möjlighet att avregistrera sig enkelt. För även om målet med nyhetsbrevet är att du ska behålla kunder, vill du inte behålla de prenumeranter som inte längre vill ta del av era produkter/tjänster. Det är win-win helt enkelt!

 

Testa, analysera och prova igen!

Det kan uppstå svårigheter att konvertera med nyhetsbrev, men ge inte upp. Testa att skicka ut nyhetsbrev, analysera hur många som läste, hur många som konverterade och prova igen. Kanske behövs det en tydligare röd tråd, en tydligare CTA (Call to action) eller kanske mer relevanta bilagor som intresserar prenumeranten.

 

Intern kommunikation med nyhetsbrev

Förutom att kommunicera med kunder är nyhetsbrev väldigt effektivt för att kunna kommunicera internt med personal, ledning, styrelse, projektledare eller andra interna grupper. Kombinera till exemepel nyhetsbrevet med ett intranät för att optimera den interna kommunikationen.

Det är trots allt mycket enklare att arbeta med ett digitalt nyhetsbrev samt större chans att mottagaren tar del av informationen än ett nyhetsblad eller informationsblad av papper. Ni får dessutom statistik och bekräftelse om nyhetsbrevet är läst eller ej.

 

Nå kunder på ett snyggt, effektivt och enkelt sätt med Nyhetsbrev kontakta oss, vi hjäler er till förbättrad digital kommunikation.

Se alla nyheter »

NYHETSBREV


Fann du den här artikeln intressant? Vi postar kontinuerligt nya inlägg. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att ta del av fler artiklar, erbjudanden, tips & tricks:

<>
Lyckas med content marketing
Lyckas med content marketing

Med content marketing fångar du upp din målgrupps intresse genom att dela med dig av ett värde utan ...

Läs mer »
Skapa merförsäljning med nyhetsbrev
Skapa merförsäljning med nyhetsbrev

Se till att dina kunder blir återkommande kunder genom att skicka ut relevanta och intresseväckande ...

Läs mer »
Starta en webbshop
Starta en webbshop

Går du i tankarna att lansera en ny webshop? Eller kanske är det dags för att uppdatera den redan be...

Läs mer »
Har du kontroll över Google My Business?
Har du kontroll över Google My Business?

Vad är Google My Business? Med Google My Business (Förkortas ofta GMB) når och engagerar du kunder s...

Läs mer »
Vad krävs av en bra webbplats?
Vad krävs av en bra webbplats?

Vad krävs egentligen av en bra webbplats? Det finns en mängd olika aspekter som man bör tänka på när...

Läs mer »
Vad är Affiliate Marketing?
Vad är Affiliate Marketing?

Affiliate marketing, även kallad affiliatemarknadsföring, är en digital marknadsföringsstrategi där ...

Läs mer »
Publicera artiklar på nätet
Publicera artiklar på nätet

Att publicera nyhetsartiklar på nätet har en mängd fördelar för ditt företag. Det ökar varumärkeskän...

Läs mer »
Öka aktiviteten i era sociala medier
Öka aktiviteten i era sociala medier

Som företagare är det i dag (oftast) viktigt med närvaro i sociala medier men det är dock inte allti...

Läs mer »
Är din hemsida responsiv?
Är din hemsida responsiv?

I dag måste du ha en responsiv webbdesign om du vill ha en framgångsrik webbplats men vad betyder de...

Läs mer »
Tips för att boosta hemsidans SEO
Tips för att boosta hemsidans SEO

För att få besökare till din webbplats är det viktigt att hemsidan blir hittad i sökmotorerna. Detta...

Läs mer »
SSL - Säkerheten först!
SSL - Säkerheten först!

Vad är SSL? Secure Socket Layer (SSL) är ett internetprotokoll för att säkra dataöverföring mellan ...

Läs mer »
Låt kunderna komma till er med Inbound Marketing
Låt kunderna komma till er med Inbound Marketing

Inbound Marketing är ett relativt nytt synsätt på försäljning och marknadsföring. Det fokuserar på h...

Läs mer »
Det ska vara enkelt att administrera en hemsida
Det ska vara enkelt att administrera en hemsida

En hemsida ska vara enkel och kul att jobba med, det är trots allt er verksamhets digitala högkvarte...

Läs mer »
Därför ska du använda videoklipp i din marknadsföring
Därför ska du använda videoklipp i din marknadsföring

Du bör definitivt överväga att arbeta med video i din content marketing. Videomarknadsföring har bli...

Läs mer »
Webbtrender 2021
Webbtrender 2021

Det var en tid för inte så länge sedan när webbplatser bara bestod av text, bilder och några få graf...

Läs mer »
Ditt eget sociala nätverk
Ditt eget sociala nätverk

Vill du starta ett socialt nätverk, ett nytt diskussionsforum eller en intern sida för er medlemsorg...

Läs mer »
Effektivisera med intranät
Effektivisera med intranät

Skaffa ett intranät till företaget eller föreningen snabbt och enkelt med Yodo CMS. Effektivisera e...

Läs mer »
Yodo CMS - mer än bara en hemsida
Yodo CMS - mer än bara en hemsida

Du vet väl att Yodo CMS är mycket mer än bara en hemsida? Yodo CMS är nämligen uppbyggt i moduler...

Läs mer »
Pantone presenterar årets färger 2021
Pantone presenterar årets färger 2021

Pantone har över 20 år presenterat "Årets färg" men för första gången någonsin presenterade Pantone ...

Läs mer »

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer

OK